• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 10/1999

NOWE KSZTAŁTY I KOLORY POMIDORÓW

25 czerwca w gospodarstwie ogrodniczym Tadeusza Kasprzaka w Piekoszowie - jednego z trzech występujących pod szyldem "Bracia Kasprzak" - spotkali się przedstawiciele największych szklarniowych zakładów ogrodniczych. Powodem tego był "Dzień Otwarty" firmy Western Seed, reprezentowanej przez Floraland.
W Piekoszowie produkcja pomidorów prowadzona jest na 12 hektarach. Uprawiane są tam głównie trzy wiodące obecnie u nas odmiany — "Cunero" F1, "Maeva" F1, i "Raissa" F1 (po 3 hektary), wielkoowocowy "Zoltano" F1 zajmuje 1,5 ha, pozostałe 1,5 ha to odmiany gronowe — "Tradiro" F1, a także "Durinta" F1 (0,5 ha) i inne nowości, określane przez producentów jako pomidorowe gadżety. Są wśród nich jeszcze kryjące się pod numerami pomidory drobnoowocowe — na przykład WS 427 F1, groniaste — żółty "Yellow Gold" F1, pomarańczowa "Carovita" F1 czy "Orama" F1 o nieco wydłużonych owocach (fot.). Wprawdzie odmiany te dają plon o około 20–30% mniejszy niż te stanowiące podstawę produkcji, traktowane są jednak jako uzupełnienie oferty handlowej "Braci Kasprzak".

'ORAMA' F1


Zdaniem gospodarza spotkania, na rynku dobrze przyjmują się pomidory czerwone gronowe — lepiej, gdy są sprzedawane na wagę niż w opakowaniach jednostkowych (w Holandii udział takich odmian w produkcji pomidorów wynosi już około 60%). Większy jest popyt na pomidory drobnoowocowe w całych gronach (najlepiej prowadzić je na 10–12 owoców), chociaż można je także oferować w 250-gramowych pojemnikach. Pomidory o nietypowych dla tego gatunku kolorach są bardziej akceptowane przez klientów niż te odmiennego kształtu. Owoce takich odmian sprzedawane są również łącznie ze standardowymi w mieszanych zestawach, określanych jako pomidory weekendowe. W początkowym okresie podaży, gdy cena podstawowych odmian wynosiła około 6–7 zł za kilogram (pod koniec kwietnia i na początku maja), za kolorowe, drobnoowocowe czy weekendowe można było uzyskać nawet 10–12 zł/kg. Później, w połowie sierpnia, gdy standardowe odmiany pomidorów kosztowały 1 zł/kg, "gadżety" sprzedawano po około1,80 zł/kg.
Nowe odmiany wymagają nieco innego niż standardowe prowadzenia uprawy. Po pierwszym roku ich obserwacji można zauważyć, że pomidory drobnoowocowe o dużej zawartości suchej masy potrzebują pożywki o stosunkowo wysokim EC. Przy niskim — 2,4 mS/cm — EC podawanego roztworu (w matach około 3,5 mS/cm) i pH 6,0 (6,4), zdarzały się popękane owoce. Powinno się więc utrzymywać w matach wyższe EC — prawdopodobnie około 5 mS/cm. "Carovita" z kolei wymaga dobrego zaopatrzenia w wapń, gdyż jest wrażliwa na suchą zgniliznę. Producenci zwracali również uwagę, że w przypadku pomidorów sprzedawanych w całych gronach ważny jest wygląd szypułki i ogonków. Poza tym, że powinny one mocno "trzymać" grono, dobrze jest także, jeśli długo zachowują świeży wygląd. Dlatego, na przykład, szypułkę przy atrakcyjnie wyglądających owocach "Oramy" oceniano jako zbyt jasną i wiotką.
Nowe typy pomidorów już są obecne na naszym rynku i można przypuszczać, że asortyment ich odmian z różnych firm będzie się rozszerzał. Pozostaje tylko problem ze sprzedażą, gdyż na razie takich nowości poszukują głównie klienci z dużych miast. Warto więc rozpocząć akcję promocyjną skierowaną do konsumentów — bezpośrednio w supermarketach czy, na przykład, w prasie. Takiej promocji na pewno nie sfinansuje pojedyncze gospodarstwo, może więc spróbować wykorzystać współpracę w ramach Polskiej Izby Ogrodniczej?