• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 05/1999

>>WONIEJĄCY<< BIZNES

W ostatnim dziesięcioleciu wzrosło w Europie Zachodniej zapotrzebowanie na czosnek, a jego produkcja stała się w wielu krajach opłacalna bardziej niż kiedykolwiek. W samej tylko Wielkiej Brytanii wciąż rosnące obroty w handlu tym warzywem sięgnęły 10 mln funtów (ok. 63,8 mln zł). W porównywalnym okresie nie odnotowano równie dynamicznego wzrostu popytu w przypadku żadnego innego gatunku warzyw.
Ekonomiści uważają, że częstsze użycie czosnku w gospodarstwach domowych wynika przede wszystkim z dwóch przyczyn - mody i reklamy wpływających na styl życia oraz podróży zagranicznych, zmieniających upodobania konsumpcyjne ludności. Ten ostatni powód uważany jest za ważniejszy. Czosnek jest bowiem jednym z najważniejszych składników w kuchni hinduskiej, chińskiej, tajskiej, a także śródziemnomorskiej. To samo dotyczy naszego kraju. Od chwili, gdy swoboda podróżowania stała się w Polsce jedynie kwestią pieniędzy, egzotyczne restauracje i bary znajdują coraz więcej klientów. Również poświęcone gotowaniu programy telewizyjne i wydawnictwa prasowe napędzają ''czosnkową'' koniunkturę. Podobne działania doprowadziły w Wielkiej Brytanii do trzykrotnego wzrostu konsumpcji tego warzywa w ciągu ostatnich 10 lat. Obecnie szacuje się, że przeciętny Brytyjczyk spożywa czosnek przynajmniej raz w tygodniu, a co najbardziej charakterystyczne, najchętniej sięgają po niego ludzie młodzi, w wieku 16-35 lat.

HISZPAŃSKI CZOSNEK MOŻNA KUPIĆ NA POLSKICH TARGOWISKACH


Wszystkie informacje i materiały reklamujące czosnek w Wielkiej Brytanii pochodzą z dwóch placówek - Centrum Badań nad Czosnkiem (the Garlic Research Bureau) oraz Centrum Informacji na Temat Czosnku (Garlic Information Center). Ich działalność wspierana jest artykułami w prasie oraz prezentacjami radiowo-telewizyjnymi współfinansowanymi, między innymi, przez firmy handlujące tym warzywem. Oprócz podkreślenia zalet smakowych wypromowały one również czosnek jako naturalny środek do zapobiegania i zwalczania przeziębień, dolegliwości układu krążenia, trawienia oraz zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na choroby nowotworowe. Na Wyspach Brytyjskich wielką atrakcją turystyczną stały się coroczne festiwale czosnkowe. Najsłynniejszy z nich, organizowany w dniach 14 i 15 sierpnia na wyspie Wright, przyciąga aż 30 tys. uczestników. Wielki sukces finansowy odniosła firma reklamująca czosnek jako środek odstraszający... wampiry, promując go przy okazji brytyjskiej premiery kinowego horroru ''Dracula''. Mieszkańcy Wielkiej Brytanii najchętniej kupują czosnek zapakowany w jednostkowe opakowania, na przykład foliowe lub papierowe torebki, ewentualnie kartonowe pudełka. W takiej formie sprzedaje się 38% tego warzywa. Reszta trafia na rynek luzem (na wagę) lub w formie przetworów. Nabywcy świeżego produktu preferują wyraźnie główki większe, z kilkoma dużymi ząbkami. Bardzo popularny jest na przykład tak zwany czosnek słoniowy (elephant garlic), o cebuli kilkakrotnie większej niż typowa. Inny produkt, określany jako czosnek piramidalny (pyramid garlic) charakteryzuje się pojedynczymi, niepodzielonymi na ząbki, główkami i jest polecany do prażenia w całości jako dodatek do kanapek lub składnik sosów. Niedawno pojawił się w handlu' także czosnek wędzony, który szybko znalazł wielu amatorów. Nie maleje zainteresowanie czosnkiem ze strony przetwórstwa spożywczego i farmaceutycznego. W ciągu ostatnich pięciu lat obroty produktami z tego warzywa wzrosły ponadsześciokrotnie. W sklepach kupić można czosnek suszony (sproszkowany lub granulowany), sól czosnkową, masło i olej czosnkowy, puree oraz czosnek marynowany, a także wiele mieszanek przyprawowych na jego bazie. Większość czosnku sprzedawanego w Wielkiej Brytanii pochodzi z importu. Największym dostawcą jest Hiszpania, która zwiększyła swój eksport na Wyspy Brytyjskie z 3505 ton w 1996 roku do 4704 ton w 1998 roku opanowując 54% tamtejszego rynku. Inne kraje walczące o ten dochodowy rynek to między innymi Argentyna, Francja, USA, Chiny i Węgry. Właśnie ten ostatni kraj uplasował się ostatnio w czołówce eksporterów. W 1990 roku Węgrzy wyekspediowali tylko 44 tony czosnku, ale już w 1998 - 313 ton. Na postawie Fresh Produce Journal, 15.01.99.