Największą ekspozycję nowości zaprezentowało sadownicze centrum rolnictwa i leśnictwa z Laimburga (Włochy), którego oddział kierowany przez dr. Waltera Guerrę zajmuje się, między innymi, porównywaniem przydatności produkcyjnej odmian jabłoni z różnych regionów świata. Jabłkiem najbardziej rzucającym się w oczy na tym stoisku był kanadyjski 'Silken’ (’Honeygold’ x 'Sunrise’), jedna z nielicznych odmian o zielonkawych owocach. Jabłka 'Silkena’ mają charakterystyczną kremowozielonkawą skórkę z widocznymi przetchlinkami (fot. 1). Ta odmiana jest coraz częściej sadzona w kanadyjskich sadach, gdzie — obok 'Ambrosii’ (fot. 2, czyt. też HO 6/2004) — uważana jest za jedną z bardziej dochodowych, choć niezbyt łatwą w produkcji. Owoce 'Silkena’ dojrzewają tydzień przed 'Golden Deliciousem’, mają słodkawy smak oraz intensywny aromat.
Fot. 1. 'Silken’
Fot. 2. 'Ambrosia’
Stoisko stacji sadowniczej z Laimburga wykorzystano jednocześnie do przeprowadzenia testów konsumenckich (fot. 3) — zwiedzający mogli spróbować nowych jabłek i ocenić je na formularzu przygotowanym w trzech językach. Wyniki uzyskane na podstawie takich badań uznaje się obecnie na Zachodzie za niezbędne do podjęcia decyzji o zakładaniu sadów z nowych odmian.
Fot. 3. Testy konsumenckie są niezbędne przed podjęciem decyzji
o wprowadzeniu nowej odmiany do uprawy towarowej
Odmianą jabłoni o zielonych owocach jest Greenstar® (’Nicogreen’ — fot. 4). Ta nowość (’Delcorf’ x 'Gran-ny Smith’) z belgijskiej szkółki Nicolai została już dobrze przyjęta na rynku i obecnie jest promowana wśród sadowników przez przedsiębiorstwo o nazwie EFC — European Fruit Cooperation (wspólne przedsięwzięcie grupy Fruitmasters oraz aukcji Veiling Haspengouw i WOG/BayWa z Holandii). EFC zainteresowało się także drugą odmianą z tej samej szkółki. Kanzi® (’Nicoter’ — fot. 5) jest krzyżówką 'Gali’ i 'Braeburna’ o atrakcyjnych czerwonoróżowych owocach. Jabłka obydwu odmian spełniają wymagania sadowników oraz supermarketów — są twarde, odporne na uszkodzenia w transporcie, choroby podczas przechowywania (bez strat można je przechowywać w chłodniach z ULO do końca lipca). Greenstar® dojrzewa w pierwszej połowie października, Kanzi® — pod koniec września.
Fot. 4. Greenstar®
Fot. 5. Kanzi®
Na stoisku włoskich szkółek Zanzi z Ferrary królowały bardzo atrakcyjne jabłka odmiany Gold Chief® (’Gold Pink’ — fot. 6). Ten mieszaniec uzyskano przez krzyżowanie „Golden Deliciosa’ z odmianą 'Starkrimson’. Owoce są wydłużone i lekko żebrowane, żółte z intensywnym czerwonopomarańczowym rumieńcem, słodko-kwaśne oraz bardzo aromatyczne. Mają dojrzewać tydzień po 'Golden Deliciousie’. Na tym samym stoisku pojawiła się też 'Gala’ Annaglo® — czerwony i równocześnie paskowany (fot. 7) sport 'Gali’ z Nowej Zelandii.
Fot. 6. Gold Chief®
Fot. 7. 'Gala’ Annaglo®
Bardzo duże zainteresowanie sadowników budził sport 'Pinovy’ pokazany na stoisku firmy Feno pod nazwą EwelinaTM (’RoHo 3615′ — fot. 8). Jabłka tej odmiany charakteryzują się intensywnie czerwoną skórką. Ta sama szkółka, jako nowość pokazywała także odmianę rodem z Czech. 'Mars’ jest wielokrotną krzyżówką [(’Jolana’ x 'Rubin’) x (’Dukat’ x 'Rubin’)]. Tworzy owoce w całości pokryte czerwonym rumieńcem, słodko-kwaśne i aromatyczne.
Fot. 8. EwelinaTM — czerwony sport 'Pinovy’
Nie zabrakło też nowości z grup jabłoni o późnej porze dojrzewania owoców, jak czerwone mutanty 'Fuji’ — Zhen® Aztek (fot. 9) czy Toshiro® (fot. 10) oraz bardzo atrakcyjny sport 'Red Deliciousa’ — Red Cap® (fot. 11).
Fot. 9. 'Fuji’ — Zhen® Aztek
Fot. 10. 'Fuji’— Toshiro®
Fot. 11. Red Cap®
Nie wszystkie nowe odmiany znajdują uznanie u sadowników oraz nabywców. Niektórym się to jednak udaje. Przykładem może być pokazywany przed 2 laty jako nowość Rubens® (’Civni’), który we Włoszech jest coraz częściej sadzony na większą skalę, a pierwsze owoce pojawiają się już w ofercie handlowej. Rozwija się również produkcja klubowej odmiany Cameo® (’Caudle’ fot. 12) — uprawianej już obecnie we Francji, Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Sadownicy zainteresowani produkcją tych jabłek muszą podpisać kontrakt na sprzedaż wszystkich owoców przez jedną z 8 licencjonowanych firm, zajmujących się marketingiem Cameo® w Europie.
Fot. 12. Cameo®