• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 05/2005

EKSPORT WARZYW ŚWIEŻYCH W 2004 ROKU

Jak wykazują dane Ministerstwa Finansów dotyczące wyników handlu zagranicznego warzywami świeżymi, rok 2004 był dobry dla eksporterów. W 2004 r. wyeksportowano 366,3 tys. ton świeżych warzyw za 119,6 mln USD (96,8 mln euro). Otrzymano za nie o około 24 mln USD więcej niż w 2003 r. Przy eksporcie większości z nich udało się uzyskać wyższe ceny eksportowe.

Cebula

W eksporcie warzyw świeżych cebula odgrywała najważniejszą rolę. Jej ilościowy udział wynosi około 45%, a wartościowy ponad 30% eksportu warzyw świeżych. W 2004 r. Polska wyeksportowała 166,6 tys. ton cebuli, było to jednak o 1% mniej niż w roku poprzednim. W 2003 r. eksport tego warzywa wynosił 168,5 tys. ton. Za to wartość eksportu wzrosła z 30,9 mln USD do 41,1 mln USD w 2004 r. (o 33%). Przyczyniły się do tego wyższe ceny eksportowe osiągane zwłaszcza w I półroczu 2004 r., w związku z dużym popytem na cebulę ze strony państw UE, w których zbiory tego warzywa w 2003 r. były niższe. Na przykład w czerwcu cena eksportowa cebuli osiągnęła 0,33 USD/kg (1,29 zł/kg). Ogólnie w 2004 r. średnia cena eksportowa ukształtowała się na poziomie 0,25 USD/kg, czyli 0,91 zł/kg. Dla przypomnienia, w poprzednim roku za cebulę płacono średnio 0,18 USD/kg (0,71 zł/kg). Najwięcej tego gatunku w 2004 r. zakupiła u nas Holandia — 28,5 tys. ton za 8,8 mln USD (rok wcześniej import polskiej cebuli do Holandii wyniósł 30,5 tys. ton, a wpływy 8,4 mln USD). Drugim w kolejności importerem była Wielka Brytania, która zakupiła u nas 26,3 tys. ton za 11,6 mln USD (w 2003 r. — 11,7 tys. ton za 4,3 mln USD). Największe przychody z eksportu cebuli Polska uzyskała w styczniu 2004 r. — 5,1 mln USD, eksportując 22,2 tys. ton.

Kapusta

Ilościowy udział kapusty białej i czerwonej w eksporcie świeżych warzyw w 2004 r. wyniósł 9% (w 2003 r. około 20%), a wartościowy około 3% (w 2003 r. około 10%).
W 2004 r. kraj nasz wyeksportował 32,4 tys. ton kapusty białej i czerwonej o wartości 3,2 mln USD. Gdy weźmie się pod uwagę, że w 2003 r. sprzedaliśmy 72,6 tys. ton za 8,6 mln USD, okazuje się, że spadek wyniósł 55% co do ilości i 62% co do wartości. Największe wpływy z eksportu tego warzywa mieliśmy w czerwcu, kiedy otrzymaliśmy 438 tys. USD za sprzedaż 3,5 tys. ton po cenie 0,13 USD/kg (0,49 zł/kg). Przeciętna roczna cena sprzedaży kapusty w 2004 r. wyniosła 0,10 USD/kg (0,37 zł/kg), podczas gdy w roku poprzednim 0,11 USD/kg (0,46 zł/kg). Kapusta eksportowana była głównie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej (wykres na str. 132). W 2004 r. najwięcej tego gatunku zaimportowała od nas Słowacja — 13,9 tys. ton za 1,3 mln USD (w 2003 r. 10,9 tys. ton za 1,4 mln USD). Czechy zakupiły 8,2 tys. ton za 0,8 mln USD (w 2003 r. 10,8 tys. ton za 1,4 mln USD).
Wyraźnie zmniejszył się eksport do Rosji, która jeszcze w 2003 r. zakupiła 25,6 tys. ton, płacąc 2,9 mln USD, a w 2004 r. już tylko 5,0 tys. ton za 0,3 mln USD.

Oprócz kapusty białej i czerwonej kraj nasz eksportuje kapustę włoską. Zeszłoroczna sprzedaż tego warzywa wypadła lepiej niż w 2003 r. W 2004 r. kraj nasz dostarczył za granicę 29,7 tys. ton kapusty włoskiej, otrzymując za to 8,6 mln USD, a rok wcześniej 12,5 tys. ton za 3,1 mln USD. Średnia cena eksportowa też w 2004 r. była lepsza — osiągnęła bowiem 0,29 USD/kg (1,05 zł/kg), natomiast w 2003 r. — 0,25 USD/kg (0,98 zł/kg).

Najważniejsi importerzy kapusty białej i czerwonej z Polski

Źródło: dane Ministerstwa Finansów

Pomidrów

W minionym roku sprzedaż pomidorów stanowiła 13% eksportu świeżych warzyw, a wpływy z ich sprzedaży — około 23%. W eksportowym rankingu świeżych gatunków przesunęły się na drugą pozycję. W 2004 r. Polska wyeksportowała 46,1 tys. ton pomidorów o wartości 27,5 mln USD. Dla przypomnienia, w roku poprzednim — 41,3 tys. ton za 24,7 mln USD, co świadczy o wzroś­cie eksportu — ilościowym o 12% i wartościowym o 16%. Najlepsze wyniki sprzedaży za granicę pomidorów osiągnięto we wrześniu i w październiku — łącznie sprzedano w okresie tych dwóch miesięcy 2004 r. 19 tys. ton, o wartości 11,6 mln USD. O 36% zmniejszyła się ilość pomidorów wysłanych do Czech (z 16,8 tys. ton do 10,7 tys. ton), które wśród importerów zajmują pierwszą pozycję, a wartość tego eksportu zmalała o 40%. Za to druga wśród odbiorców Rosja zwiększyła zakup z 4,6 tys. ton o wartości 1,1 mln USD w 2003 r. do 7,0 tys. ton o wartości 3,1 mln USD w 2004 r. Ponadto więcej pols­kich pomidorów pojawiło się na rynku brytyjskim. W 2003 r. eksport z Polski do Wielkiej Brytanii wynosił 240 ton, a jego wartość 280 tys. USD, natomiast w 2004 r. wysłano tam 4 tys. ton za 3,8 mln USD.

Ogórki

Eksport ogórków świeżych na tle wszystkich warzyw wynosi 4% co do ilości oraz około 6% co do wielkości wpływów. W minionym roku z Polski wyeksportowano 15,8 tys. ton ogórków świeżych za kwotę 7,9 mln USD. Natomiast rok wcześniej eksport wynosił odpowiednio: 14,0 tys. ton oraz 4,8 mln USD. Średnia cena eksportowa na poziomie 0,50 USD/kg była o prawie 50% wyższa niż w 2003 r. (0,34 USD/kg). Znaczną ilość ogórków sprzedano w sierpniu — 5,3 tys. ton i otrzymano za to kwotę 2,3 mln USD. W stosunku do 2003 r. o 15% mniej ogórków wysłano do Czech — głównego odbiorcy ogórków świeżych z Polski — (spadek z 8,9 tys. ton do 7,6 tys. ton), natomiast w 2004 r. Czechy zapłaciły Pols­ce o 38% wyższą kwotę (4,0 mln USD, w 2003 r. — 2,9 mln USD). Eksport do Rosji wzrósł z 2 tys. ton za 521 tys. USD do 2,8 tys. ton za 1,4 mln USD. Trzecim co do wielkości odbiorcą w 2004 r. okazały się Niemcy, które kupiły u nas 1,2 tys. ton (w 2003 r. 480 ton) płacąc 625 tys. USD (w 2003 r. 262 tys. USD).

Marchew

Sprzedaż świeżej marchwi stanowi około 4% eksportu warzyw świeżych. Natomiast wpływy ze sprzedaży, na tle wartości eksportu świeżych warzyw ogółem, wynoszą około 2%. W 2004 r. wyeksportowano z Polski 15,0 tys. ton marchwi o wartości 2,1 mln USD. Dla porównania, w 2003 r. eksport wyniósł odpowiednio: 13,4 tys. ton i 1,8 mln USD. Wyniki eksportu marchwi świeżej poprawiły się w stosunku do 2003 r. o 12% co do ilości i o 17% co do wartości. Średnia cena eksportowa wyniosła 0,14 USD/kg (0,53 zł/kg). Najwięcej marchwi wysłano w marcu — 2291 ton, uzyskując za to 225 tys. USD, cena eksportowa wynosiła wtedy 0,10 USD/kg (0,39 zł/kg). Największe jednak wpływy ze sprzedaży uzyskano w lipcu 242 tys. USD, gdy wolumen był wprawdzie niższy — 1364 ton, natomiast cena osiągnęła poziom 0,18 USD/kg (0,67 zł/kg). W 2004 r. na pierwsze miejsce wśród odbiorców marchwi wysunęła się Rumunia, która zakupiła od nas 3,6 tys. ton za 338 tys. USD. Na drugim miejscu uplasowała się Rosja, importując z Polski 3,5 ton za 363 tys. USD. Jednocześ­nie nastąpił ilościowy spadek dostaw do Rosji o 8%, a pod względem wartości — o 33%. W minionym roku nastąpiła wyraźna reorientacja naszego eksportu marchwi świeżej z rynków Europy Wschodniej na rynki południowe, bowiem jeszcze w 2003 r. import polskiej marchwi do Rumunii wynosił 1,4 tys. ton za 135 tys. USD. Oznacza to, że w 2004 r. import polskiej marchwi do Rumunii zwiększył się 2,6-krotnie, a jego wartość 2,5-krotnie.

Wyraźnie wzrosły, w porównaniu z 2003 r., dostawy polskiej marchwi na Słowację (z 1,5 tys. ton do 2,5 tys. ton i z 232 tys. USD do 377 tys. USD).

Kalafiory i brokuły

Warzywa te dobrze sprzedawały się w minionym roku. W 2004 r. eksport kalafiorów i brokułów wyniósł 14,9 tys. ton, a wpływy 4,0 mln USD. W roku 2003 sprzedano 12,2 tys. ton za 3 mln USD — wzrost wolumenu wyniósł 22%, a wzrost wartości eksportu 33%. Średnia cena eksportowa wzrosła w stosunku do 2003 r. o 13% — z 0,24 USD/kg (0,95 zł/kg) do 0,27 USD/kg (0,99 zł/kg). We wrześniu sprzedaliśmy 3120 ton kalafiorów i brokułów za 843 tys. USD, co dawało najlepszy wynik miesięcznej sprzedaży. W minionym roku więcej wysłaliśmy tych warzyw do Czech (7,0 tys. ton za 1,6 mln USD) niż w 2003 r. (6,4 tys. ton za 1,5 mln USD).
Drugi importer — Słowacja — sprowadziła mniej polskich kalafiorów i brokułów (2,8 tys. ton w 2004 r., wobec 3,3 tys. ton w 2003), jednak w wyniku wyższej ceny — zapłaciła więcej (odpowiednio 577 tys. USD i 568 tys. USD). Podwoiła się ilość kalafiorów wysłanych do Rosji (2,3 tys. ton w 2004 r., rok wcześniej — 1 tys. ton), a ich wartość wzrosła trzykrotnie (do 650 tys. USD, z 204 tys. USD).

Inne warzywa

Z innych gatunków warzyw eksportujemy znaczne ilości buraków ćwikłowych, brukselki, sałaty, szparagów, porów i czosnku.

W 2004 r. pogorszył się handel burakami ćwikłowymi. Wolumen sprzedanych buraków obniżył się z 19,1 tys. ton w roku 2003 do 9,8 tys. ton, a wpływy z eksportu z 3,4 mln USD do 2,2 mln USD. Natomiast wzrosła ich cena — z 0,17 USD/kg do 0,23 USD/kg. Więcej niż w 2003 r. wysłano za granicę brukselki. Eksport tego warzywa w 2004 r. — 4,1 tys. ton — podwoił się w stosunku do 2003 r. (ok. 2 tys. ton). Wartość (2,0 mln USD) przewyższała o 146% wartość eksportu z roku 2003 (832 tys. USD). W 2004 r. odnotowano 8% wzrost ilości wysłanej sałaty (z 1,95 tys. ton do 2,1 tys. ton). Wpływy z eksportu sałaty były porównywalne z osiągniętymi w 2003 r. (około 1 mln USD). Eksport szparagów, których zdecydowaną większość odbierają Niemcy, w omawianym okresie obniżył się z 2 tys. ton do 1,8 tys. ton, natomiast jego wartość zwiększyła się z 3,2 mln USD do 4,1 mln USD — w wyniku wzrostu ceny eksportowej z 1,60 USD/kg do 2,35 USD/kg. Dobre wyniki osiągnięto również w eksporcie porów. W 2003 r. wyeksportowaliśmy 1,3 tys. ton tych warzyw, za kwotę 0,5 mln USD, natomiast w 2004 r. — 1,4 tys. ton za 0,7 mln USD. Cena eksportowa porów wyraźnie wzrosła z 0,38 USD/kg do 0,49 USD/kg. Dzięki 160-procentowemu wzrostowi ceny eksportowej czosnku (z 0,44 USD/kg do 1,14 USD/kg) wpływy z eksportu tego warzywa zwiększyły się o 145% (z 291 tys. USD w 2003 r., do 713 tys. USD w 2004 r.), chociaż ilość czosnku wyeksportowana w 2004 r. była niższa od ilości z roku poprzedniego (odpowiednio 652 tony i 624 ton).

Eksport podstawowych warzyw z Polski w latach 2003–2004

Źródło: dane Ministerstwa Finansów