• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 06/2005

ETYKIETY

Zgodnie z przepisami dotyczącymi organizacji rynku świeżych owoców i warzyw, za jakość towaru odpowiada dysponent produktu, czyli osoba fizyczna lub prawna czy jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wprowadza te towary do obrotu, oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji, transportu, przygotowania produktu do sprzedaży, to jest pakowania i znakowania oraz sprzedaży. W myśl tych przepisów na każdym opakowaniu zawierającym świeże owoce i warzywa należy umieścić informacje niewprowadzające w błąd konsumenta co do tożsamości, rodzaju produktu, jego właściwości, ilości, pochodzenia, sposobu produkcji oraz nieprzypisujące produktom cech, których te nie posiadają. Informacje dotyczące produktu powinny znajdować się bezpośrednio na opakowaniu lub etykiecie, trwale do niego przytwierdzone.

Niezbędne informacje

Etykiety umieszczane na opakowaniach powinny zawierać następujące informacje:

  • Dane identyfikujące producenta, którym może być osoba fizyczna, osoba prawna, albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowoś­ci prawnej, produkująca, pakująca lub wprowadzająca do obrotu owoce i warzywa. Należy podać dokładną nazwę i adres lub urzędowo ustanowiony zaakceptowany kod firmowy. W przypadku użycia kodu firmowego informacje dotyczące producenta powinny być zaznaczone w ścisłym powiązaniu z kodem firmowym.
  • Nazwa produktu.
  • Kraj pochodzenia.
  • Klasa jakości.
  • Inne informacje.

Szczegółowe dane dotyczące znakowania świeżych owoców i warzyw objętych w UE normami jakości handlowej można uzyskać w jednostkach Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Opakowania zbiorcze zawierające opakowania jednostkowe świeżych owoców i warzyw nie muszą zawierać wyżej wymienionych informacji, jeśli zawartość opakowania zbiorczego — opakowania jednostkowe — jest widoczna z zewnątrz i te ostatnie zawierają niezbędne informacje. Gdy zawartość opakowania zbiorczego, na przykład kontenera lub skrzyniopalety, nie jest widoczna z zewnątrz, na dwóch sąsiednich stronach opakowania zbiorczego należy podać niezbędne informacje.

Drukarki do etykiet

W firmach (gospodarstwach), które wprowadzają na rynek produkty wymagające opatrzenia ich etykietami, warto zakupić drukarki do etykiet (fot. 1). Urządzenia te służą do drukowania tekstu, grafiki oraz kodów kreskowych na etykietach papierowych lub powlekanych. Dla osób wprowadzających do obrotu świeże owoce i warzywa najbardziej przydatne będą etykiety samoprzylepne, które można łatwo umieścić na opakowaniach. Do produkcji tych etykiet przydatne są na przykład drukarki termiczne, wykorzystujące papier termoczuły, który pod wpływem wysokiej temperatury zmienia kolor. Nadruk taki najczęś­ciej stosowany jest w bezpośredniej sprzedaży, gdyż jest krótkotrwały, a pod wpływem zmieniających się warunków magazynowania jego jakość ulega pogorszeniu. Dlatego w przypadku etykiet dla świeżych owoców i warzyw polecany jest nadruk w trybie termotransferowym. Nadruk na etykietę przekładany jest z przewijającej się z nią taśmy termotransferowej, która umieszczona jest pomiędzy głowicą termiczną i etykietami. Podczas przewijania etykiet i taśmy termotransferowej, głowica podgrzewa wosk w odpowiednich punktach przenosząc go z taśmy termotransferowej na etykietę tworząc nadruk. W takich drukarkach prędkość druku uzależniona jest od prędkości wysuwania się taśmy z etykietami i jest niezależna od szerokości etykiet oraz ilości drukowanej informacji.


Fot. 1. Do produkcji etykiet najlepiej przystosowane są drukarki termotransferowe —
etykiety z nadrukiem termotransferowym są bardzo czytelne i niewrażliwe,
na przykład, na wilgoć

Etykiety po zadrukowaniu można z powrotem nawinąć na wewnętrzną lub zewnętrzną zwijarkę. Zadrukowane etykiety można także w przypadku używania linii pakujących od razu nalepić na produkcie — konieczne jest wtedy posiadanie automatycznych aplikatorów etykiet (fot. 2). Zadrukowane etykiety można naklejać na opakowania również ręcznie — to rozwiązanie, przy niewielkiej liczbie sprzedawanych opakowań, wydaje się z ekonomicznego punku widzenia bardziej praktyczne.


Fot. 2. Tam, gdzie korzysta się z linii do sortowania i pakowania o dużych wydajnościach, warto zamontować automatyczne aplikatory etykiet

Wprowadzanie danych

Większość z oferowanych na rynku drukarek, zarówno uniwersalnych, jak i przemysłowych jest kompatybilna z systemem Windows. Urządzenia te mogą pracować samodzielnie (bez komputera) lub z komputerem. Drukarki zaopatrzone są także w programy pozwalające na pros­te wprowadzanie informacji, które chcemy zamieścić na etykiecie. Przemysłowe drukarki termotransferowe są znacznie droższe od tradycyjnych laserowych drukarek używanych w biurach, ceny urządzeń przemysłowych zaczynają się od około 1000 euro.

Umieszczane na etykietach kody kreskowe są jednowymiarowe, w przyszłości będą zastępowane kodami dwuwymiarowymi (fot. 3). Tego typu kody pozwalają na zakodowanie na bardzo małej powierzchni wielu informacji o produkcie czy firmie. Dodatkowo kody te, nawet częściowo uszkodzone, można odczytać. Mankamentem tego systemu są jeszcze stosunkowo drogie czytniki kodów dwuwymiarowych — około 1000–2000 euro.


Fot. 3. Kody dwuwymiarowe (w dolnej części etykiety) pozwalają na zakodowanie na małej powierzchni wielu informacji