• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 08/2005

SMAK SYCYLIJSKICH POMIDORÓW

Czwarta Międzynarodowa Konferencja Pomidorowa firmy Syngenta Seeds zorganizowana na południu Sycylii w Punta Sampieri (rejon Pachino) zgromadziła około 250 uczestników z całego świata — ludzi związanych z uprawą handlem i promocją pomidorów, w tym wyjątkowo liczną, jak na przedsięwzięcie tego typu, grupę kilkudziesięciu dziennikarzy (fot. 1). Tematem przewodnim konferencji był smak pomidorów i możliwości różnego zastosowania poszczególnych typów pomidorów (fot. 2). Otwierający konferencję Fulvio Berton (fot. 3) dyrektor marketingu Syngenta Seeds podkreślał, że celem spotkania w takim gronie jest próba odpowiedzi na pytanie: co możemy zrobić razem, w celu wypromowania nowych sposobów spożycia pomidorów?


Fot. 1. Prezentacje pomidorów przyciągnęły liczne grono dziennikarzy nie tylko z fachowych czasopism — zadbano o to, aby przekaz na temat smakowych i odżywczych walorów tych warzyw trafił do konsumentów


Fot. 2. Podczas sycylijskiej konferencji nawet lunch miał wymiar promocyjno-edukacyjny — zaprezentowano prawidłowe połączenia produktów z poszczególnymi odmianami, różniącymi się smakiem


Fot. 3. Fulvio Berton zaznaczał, że zamiarem organizatorów konferencji jest zainicjowanie współpracy z handlowcami, producentami i mediami w celu promocji konsumpcji pomidorów

Podczas wykładów można było poznać, między innymi, biochemiczne podstawy walorów odżywczych i smaku pomidorów, a także to, jak jest on oceniany przez konsumentów, oraz przykłady wykorzystania tego typu informacji w kształtowaniu modelu konsumpcji, promocji spożycia pomidorów czy nawet w komponowaniu potraw.

Michelle Gibson konsultant firmy Promar International Strategic Consulting przedstawiła aktualne dane dotyczące europejskiego rynku pomidorów. W krajach UE statystyczny konsument rocznie spożywa średnio 19 kg pomidorów, znacznie więcej niż wynosi średnia światowa (5,6 kg). Istnieje jednak zróżnicowanie pomiędzy krajami południowymi, w których tradycyjnie spożywa się dużo pomidorów, a północnymi. Według Massimo Enzo (fot. 4)
dyrektora marketingu Syngenta Seeds w Europie, w bar­dzo dużym uogólnieniu można stwierdzić, że na południu Europy konsumpcja jest wyższa niż 10 kg na rok na osobę (a we Włoszech według niektórych źródeł może osiągać nawet ponad 70 kg) i jest to jeden z czynników, dzięki którym dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną najzdrowszych. Pomidory spożywane są w tym rejonie głównie w postaci gotowanej — jako sosy, a także w różnych sałatkach, przekąskach — czy na surowo. Europejczyk z północy zjada rocznie mniej niż 10 kg pomidorów — głównie na surowo w sałatkach lub jako dodatek do kanapek. Prelegent zauważył jednak, że spożycie na południu utrzymuje się na stabilnym poziomie lub nawet lekko spada, równocześnie w rejonie tym istnieje największe zróżnicowanie typów pomidorów — jest ich kilkanaście, a jeszcze około 20 lat temu we Włoszech popularne były tylko dwa typy. Na północy dominują nadal pomidory standardowe, 100-gramowe i mięsiste, a specjalne typy mają niewielki udział w rynku, lecz zainteresowanie nimi, zdaniem M. Enzo, zaczyna rosnąć. W krajach tych obserwowany jest również ciągły wzrost konsumpcji.
W całej Europie zauważa się także wzrost zapotrzebowania na produkty "zdrowe", łatwość ich przyrządzenia, a także poszukuje się nowych smaków — następuje powrót starych, zapomnianych już typów. Ceny są istotniejsze w przypadku podstawowej kategorii produktów, a przy zakupie towarów o specjalnym przeznaczeniu konsumenci zwracają mniejszą uwagę na koszty.


Fot. 4. Massimo Enzo przedstawił analizę pomidorowych preferencji konsumentów z południa i północy Europy

Stephanie French z konsultingowej firmy Harlequin Plus wskazała sposoby wykorzystania informacji dotyczących odżywczych i zdrowotnych walorów pomidorów w promocji spożycia tych warzyw. Warto, na przykład, posługiwać się informacjami o przeciwnowotworowym działaniu likopenu — stwierdzono, że ogranicza on prawdopodobieństwo wystąpienia, między innymi, nowotworu prostaty, co może być istotne w promowaniu brązowozielonych pomidorów Kumato™ (marka wypromowana przez Syngentę), o wysokiej zawartości likopenu.

Przykład udanej promocji przedstawiła Kathryn Race reprezentująca British Patato Council — organizację, która skutecznie na rynku brytyjskim promuje spożycie ziemniaków. Ważnym elementem takich działań jest aspekt edukacyjny. Do konsumentów muszą ciągle docierać informacje o zdrowotnych walorach produktu, a także o różnych możliwościach jego zastosowania, ponieważ jest to ważny czynnik wpływający na decyzję o zakupie. Taką rolę pełnią informacje zamieszczane w mediach (co jest efektem działań tej organizacji), widnieją one także na opakowaniach. Zwiększono również wybór typów i odmian ziemniaków (są nawet różowe czy fioletowe — sałatkowe), z których każdy ma nieco odmienne przeznaczenie, co jest wyraźnie oznaczone na opakowaniu — inne odmiany są polecane do pieczenia i smażenia, inne na puree, kolejne do gotowania i na sałatki. Przy wprowadzaniu na rynek nowych typów pomidorów warto wykorzystywać podobny schemat działań promocyjnych — informować o wysokich walorach odżywczych i prozdrowotnych oraz sugerować konsumentom możliwości kulinarnego zastosowania.

Wystąpienia przedstawione tu w skrócie, a także pozostałe dotyczące wartości odżywczych i smakowych pomidorów zostały zamieszczone na stronie internetowej www.tomatoconference.com