• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 02/2006

JAKIE POMIDORY LUBIĄ ANGLICY?

Jakie pomidory lubią Anglicy?

Na seminarium zorganizowanym przez firmę Rijk Zwaan w październiku ub. roku podczas Polagry-Farm Wacław Slezak z angielskiej firmy Stubbins przedstawił polskim ogrodnikom ofertę współpracy, omówił także specyfikę angielskiego rynku pomidorów.


Pomidory typu "round" w Europie popularne są tylko w Wielkiej Brytanii

Stubbins jest firmą rodzinną zajmującą się handlem warzywami — organizowaniem dostaw i przygotowaniem warzyw do sprzedaży oraz dystrybucją na angielskim rynku, a także związanymi z tym działaniami marketingowymi. Część warzyw pochodzi z własnej produkcji — tradycje ogrodnicze tej firmy sięgają roku 1964, od 1975 r. prowadzone są w szklarniach w Anglii i w Hiszpanii uprawy pomidorów, ogórków, papryki i oberżyny. W 2005 roku spodziewano się, że obroty firmy Stubbins wyniosą 100 mln funtów. Głównymi odbiorcami warzyw z tej firmy są sieci Sommerfield, Cooperative Retail, Morrison, Tesco oraz przedsiębiorstwa cateringowe.

Firma ta jest zainteresowana również zakupem polskich pomidorów, współpracującym ogrodnikom oferowane jest doradztwo dotyczące wyboru odmiany i technologii uprawy. Wacław Slezak podkreślał jednak, że gospodarstwa, które chcą sprzedawać warzywa do angielskich sieci handlowych, powinny mieć certyfikat EUREPGAP. W przyszłości polscy ogrodnicy współpracujący z odbiorcami z Wysp Brytyjskich powinni również mieć możliwość zapakowania warzyw w swoim gospodarstwie i dostarczania ich bezpośrednio do brytyjskich sieci dystrybucyjnych. W takich przypadkach wymagany będzie kolejny certyfikat wydany przez British Retail Consortium (BRC).

Prelegent sugerował, że warto zainteresować się rynkiem angielskim, ponieważ jest on bardzo chłonny, a największe iloś­ci pomidorów spożywa się tam w okresie od maja do sierpnia. Kraj ten ma 60 mln mieszkańców, 8% ludności stanowią emigranci, przede wszystkim z Afryki i Azji, którzy zamieszkują głównie w Londynie (ogólnie co dwunasty mieszkaniec Wysp pochodzi z zagranicy). Ma to znaczny wpływ na zwyczaje żywieniowe — dosyć duże jest zapotrzebowanie na warzywa. Kolejnym wyraźnym trendem jest starzenie się brytyjskiego społeczeństwa oraz duży udział ludzi samotnych (stanowią oni 30% ludności) i wegetarian (4 miliony osób). Poza tym ludność Wielkiej Brytanii coraz więcej środków przeznacza na konsumpcję.

Wartość sprzedaży artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii wynosi 70 mld funtów* rocznie, w tym udział warzyw (605 tys. ton) wynosi 1,1 mld ę ich 246 tys. ton za łączną kwotę 493 mln ), a 55 239 ton — pomidory "cherry" (144 mln ży ogórków —153 mln midory typu "round" (czyt. też str. 132), na przykład Dometica F1. W Wielkiej Brytanii ceny tych warzyw (fot.) należą do najwyższych w Europie. W ciągu ostatnich dwóch lat najbardziej wzrosła tam wartość sprzedaży pomidorów całogronowych (o 23,4%), na drugim miejscu pomidorów śliwkokształtnych (o 18,5%), następnie typu "cherry" (o 13,8%), wartość sprzedaży pomidorów standardowych jest raczej stabilna (wzrosła tylko o 0,2%), natomiast spadł ten wskaźnik dla pomidorów mięsistych, wielkoowocowych (o 19%).

Gdy weźmie się pod uwagę ilości sprzedawanych pomidorów, w latach 2003–2005 najbardziej wzrosła sprzedaż pomidorów typu "cherry" (o 23,1%), nieznacznie — śliwkokształtnych (o 3%) i całogronowych (o 2,6%), spadła natomiast — pomidorów mięsistych bardzo dużych (o 13,4%) oraz standardowych (o 12,1%).

 

* 1 funt to ok. 5,50 zł.