• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 05/2006

NAJWIĘKSZY RYNEK HURTOWY ŚWIATA (CZ. II)

W pierwszej części relacji z Międzynarodowych Targów Marketingu Owoców i Warzyw — Fruit Logistica 2006, które odbyły się 4–6 lutego bieżącego roku w Berlinie, przedstawiłem ogólne wrażenia z tej imprezy oraz polskich wystawców. Sporo miejsca poświęciłem także warzywom — odmianom, sposobowi pakowania oraz nowym produktom w handlu. Poniżej opisuję, między innymi, owoce, od których pochodzi nazwa targów (fruit to po angielsku owoc) i które co roku zajmują w Berlinie największą część powierzchni wystawowej.

Owoce

Na targach Fruit Logistica '06 najwięcej było owoców odmian klubowych, które — mimo znacznie mniejszego udziału w obrotach — umożliwiają producentom uzyskanie lepszych cen. W przypadku jabłek najbardziej widoczne było rosnące znaczenie odmiany Rubens® (fot. 1), której owoce są już produkowane w kilku krajach Europy (nie przewiduje się jednak uprawy tej jabłoni w Polsce). We Francji rośnie popularność odmian 'Ariane', Honey Crunch® czy Temptation®, w Nowej Zelandii — Jazz®, a w Niemczech — czerwonego mutanta 'Pinovy' — odmiany Evelina®. Holenderska organizacja The Greenery International promowała jabłka odmian Junami®, 'Wellant® i Autento®, a grupa producencka Fruitmasters — odmian Kanzi® oraz Greenstar®.


Fot. 1. Rubens® — te jabłka szybko zdobywają popularność w Europie

Pojawiło się również kilka odmianowych nowości, kandydatek na odmiany klubowe. Francuzi pokazali jabłka (nie ujawniono pochodzenia odmiany) 'Antares', o nietypowym ordzawieniu skórki (fot. 2). Interesujący wygląd miały jabłka nowozelandzkiej odmiany Sonya® (mieszaniec odmian Royal Gala® i 'Red Delicious'), o wydłużonym kształcie i pomarańczowej skórce (fot. 3). Pierwsze sady z tej odmiany rosną już w USA, Nowej Zelandii, a w Europie — we Francji i na Węgrzech. Z Nowej Zelandii pochodziła także odmiana 'Sweetie' (mieszaniec 'Gali' i 'Braeburna'), której wróży się karierę, jaką wcześniej zrobiła 'Gala'.


Fot. 2. 'Antares' to owoce o nietypowej skórce nowej francuskiej odmiany jabłoni


Fot. 3. Sonya® jest mieszańcem odmian Rogal Gala® i 'Red Delicious'

Nową odmianę grusz — 'Anglys' — oferowała francuska organizacja producencka Association Anglys z doliny Loary. Owoce (fot. 4) mają beczułkowaty kształt, ordzawioną skórkę oraz soczysty i aromatyczny miąższ. We Francji są oferowane od grudnia do końca maja. Na Zachodzie popularne są gruszki importowane z USA. W tym roku Amerykanie dołączyli do swojej oferty smaczne, ale przede wszystkim bardzo efektowne (żółtopomarańczowoczerwone — fot. 5), owoce zapomnianej w Polsce odmiany 'Pstrągówka'. Pierwsze międzygatunkowe mieszańce grusz azjatyckich i europejskich prezentowała firma Prevar Ltd. z Nowej Zelandii. Na stoisku tego przedsiębiorstwa można było również zobaczyć pierwsze owoce jabłek o czerwonym miąższu (fot. 6), które, być może, za kilka lat trafią do produkcji.


Fot. 4. 'Anglys' to nowa odmiana gruszy z Francji


Fot. 5. 'Pstragówka' — odmiana gruszy zapomniana w Europie, a przywrócona do łask w USA


Fot. 6. Jabłka o czerwonym miąższu to jeden z kierunków hodowli w Nowej Zelandii

Inne ciekawostki to oferowane przez francuską firmę Sicanjou jabłka 4 odmian ('Gala', Braeburn', 'Granny Smith' i 'Golden Delicious') — myte, krojone i pakowane w woreczki (fot. 7). Tak przygotowana przekąska — pod nazwą Zapple® — bez dodatku konserwantów ma 10-dniowy termin przydatności do spożycia. Z Francji pochodziły też soki jabłkowe, oferowane w litrowych szklanych butelkach, przygotowane w kilku wersjach smakowych — z jabłek Pink Lady®, Temptation®, 'Braeburna' czy 'Gali'.


Fot. 7. Myte, krojone i pakowane bez konserwantów jabłka oferowała francuska firma Sicanjou

Nagrody

Po raz pierwszy w historii targów przyznano nagrody dla najlepszych prezentowanych produktów. W zamierzeniu organizatorów, nagrody targów Fruit Logistica mają się stać w przyszłości najważniejszym światowym wyróżnieniem w dziedzinie marketingu owoców i warzyw. Do konkursu mogą być zgłaszane tylko produkty, które są obecne na targach i dostępne w handlu od co najmniej roku.

Konkursowe jury wybrało 10 kandydatów do nagrody, a o zwycięzcach zadecydowały głosy zwiedzających. Pierwsze miejsce przyznano firmie hodowlanej Rijk Zwaan za grupę Salanova® odmian sałaty liściowej o wyrównanej wielkości liści, które łatwo oddzielić od łodygi za pomocą jednego cięcia (fot. 8). Drugie miejsce zdobyła nowozelandzka firma Ripesense Ltd. za opakowanie dla gruszek, zawierające wskaźnik dojrzałości owoców (czyt. też HO 2/2004), a trzecie — niemieckie przedsiębiorstwo Transimpex za marchew Beta Sweet o zwiększonej zawartości karotenu i o czerwonych korzeniach.


Fot. 8. Salanova® — seria odmian sałaty liściowej z firmy Rijk Zwaan
— nagrodzona główną nagrodą tegorocznych targów (na zdjęciu z plastikowym urządzeniem do oddzielania liści od łodygi)

Dwa razy w roku

Kolejny rok i 15. edycja targów przyniesie kolejne zmiany. Od 2007 r. Fruit Logistica będzie się odbywać dwa razy w roku — w dotychczasowym terminie w Berlinie oraz jesienią w Bangkoku w Tajlandii. Azja staje się bowiem coraz ważniejszym graczem na rynku owoców i warzyw. Nawet Chiny, uważane dotychczas za zagrożenie dla producentów owoców i warzyw (eksport tych produktów z Kraju Środka), zaczynają być postrzegane także jako ogromny rynek zbytu — kraj, w którym zapotrzebowanie na świeże produkty będzie szybko rosło. W tej sytuacji wydaje się konieczne, aby polskich produktów nie zabrakło na premierowej przyszłorocznej edycji targów w Bangkoku.