• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 07/2001

CIĄGNIKI SADOWNICZE

Takie maszyny wybierają przeważnie sadownicy gospodarujący na dużym areale. Dzięki dużej mocy można je agregować jednocześnie z kosiarką i opryskiwaczem, redukując liczbę przejazdów podczas najczęściej wykonywanych zabiegów. Wśród nabywców ciągników tej klasy jest również grupa klientów, którzy — oprócz dużej mocy — bardzo cenią sobie komfort pracy i oryginalny wygląd swego pojazdu. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom producenci ciągników oferują takie właśnie modele.
Na naszym rynku sprzedawane są trzy marki ciągników sadowniczych o mocy powyżej 50 KM. Są to: Landini, Same i New Holland. Do prezentacji tej grupy (sadownicze ciągniki o mocy do 50 KM opisywaliśmy w numerze marcowym — red.) wybrałem modele o mocy 70 KM: New Holland TN75N, Landini Rex 70 V, Same Golden 75.




Silnik
Z wyjątkiem ciągnika Same chłodzonego powietrzem, pozostałe są chłodzone cieczą. Landini Rex wyposażony jest w silnik Perkins 4-cylindrowy, wolno ssący, o pojemności 3990 cm3. Same Golden posiada jednostkę napędową Same 4-cylindrową, wolno ssącą, o pojemności 4000 cm3, natomiast New Holland napędzany jest silnikiem Iveco 3-cylindrowym, z turbodoładowaniem, o pojemności 2930 cm3. Rex dysponuje mocą 68 KM przy 2200 obr./min, Golden — 75 KM przy 2350 obr./min, New Holland — 75 KM przy 2300 obr./min. Wszystkie mają wysoki moment obrotowy (263 Nm przy 1300 obr./min — Rex, 262 Nm przy 1450 obr./min — Golden, 295 Nm przy 1400 obr./min — New Holland) oraz znaczny (ok. 30%) jego zapas. Porównywane ciągniki oszczędnie wykorzystują paliwo — jego minimalne jednostkowe zużycie wynosi po 213 g/kWh w Landini Rex i Same Golden oraz 210 g/KWh w New Holland.

Skrzynia biegów
Wszystkie opisywane tu maszyny mają zsynchronizowane skrzynie biegów. W Reksie jest ona 4-biegowa z 3-zakresowym reduktorem i do wyboru: nadbiegiem, podbiegiem lub półbiegiem, co daje 24 biegi do przodu i 12 do tyłu. Nadbieg umożliwia zwiększenie prędkości na każdym biegu o 20%; podbieg (superreduktor) — jej zmniejszenie na każdym biegu o 80%; półbieg — zmniejszenie na każdym biegu do 20%. Golden ma w wersji standardowej 5-biegową skrzynię biegów z 2-zakresowym reduktorem oraz minireduktorem (20 biegów do przodu i 10 do tyłu). Można zamówić ten ciągnik wyposażony w skrzynię z 3-zakresowym reduktorem i superreduktorem, dzięki czemu mamy do dyspozycji 30 biegów do przodu i 45 do tyłu.
New Holland jest montowany z 4-biegową skrzynią o 4-zakresowym reduktorze, co daje 16 biegów do przodu i 16 do tyłu.
Dostępne są wersje porównywanych ciągników z bardzo wygodną w użytkowaniu skrzynią biegów z elektrohydrauliczną zmianą zakresów reduktora. Jest to Multispid u Goldena, co daje mu 45 biegów do przodu i tyle samo do tyłu, Delta Four u Reksa (40/40), Power Shuttle u New Holland (32/16). Zmiany prędkości dokonuje się przyciskiem bez użycia sprzęgła, co jest bardzo przydatne podczas prac z ciężkim sprzętem (np. rozdrabnianie dużej ilości gałęzi). Pozwala to zredukować prędkość przy zachowaniu stałych obrotów silnika bez konieczności zatrzymywania ciągnika.
Rex i Golden w standardowej wersji osiągają prędkość maksymalną 40 km/godz. (w opcji jest skrzynia pozwalająca uzyskać 30 km/godz. przy zachowaniu niezmienionej liczby biegów), New Holland — 30 km/godz. (40 km/godz. w opcji). Daje to jeszcze lepsze rozłożenie prędkości na poszczególnych biegach. Rex i Golden mają napęd na obie osie (jednak Reksa można obecnie nabyć tylko w wersji z napędem na oś tylną). Zarówno włączanie przedniego napędu, jak i blokowanie mostów w ciągnikach Landini i Same uruchamiane jest elektrohydraulicznie, New Holland automatycznie włącza przedni napęd w przypadku poślizgu kół tylnych.

Wał odbioru mocy
Wszystkie modele mają WOM o kilku prędkościach obrotów: Rex — 540/750 obr./min lub 540/1000 obr./min, Golden — 540/540 ECO lub (na zamówienie) 540/540 E/1000 obr./min, New Holland — 540/540E/1000 obr./min. Taka liczba prędkości pozwala na pełne i ekonomiczne wykorzystanie mocy silnika. New Holland i Golden mają elektrohydrauliczne włączanie WOM-u, natomiast zmiany jego prędkości można dokonać na wyjściu wałka z ciągnika, ponieważ dźwignia znajduje się pod kabiną kierowcy. Rex wyposażony jest w mechaniczną dźwignię włączającą WOM z niezależnym sprzęgłem, zmiana prędkości odbywa się z kabiny ciągnika.
Rex i New Holland w standardowej wersji, a Golden w opcjonalnej mają zależny napęd WOM.

Podnośnik hydrauliczny
Maksymalny jego udźwig to 2600 kg (Rex i Golden) i 2450 kg (New Holland). Sterowanie podnośnika (Landini i Same) realizowane jest mechanicznie. New Holland ma funkcję elektrycznego sterowania podnoszeniem i opuszczaniem podnośnika, natomiast ustawianie trybu pracy realizowane jest dźwigniami mechanicznymi. Do Reksa (opcja) można zamówić ustawienie elektroniczne — potencjometrami. Pozwala to na bardzo precyzyjne ustawienie głębokości pracy narzędzia i dostosowanie czułości podnośnika do struktury gleby. Zarówno Reksa, jak i Goldena można wyposażyć (na zamówienie) w przedni TUZ o udźwigu 1500 kg wraz z WOM-em 1000 obr./min. Skrętna przednia oś w ciągniku New Holland uniemożliwia takie rozwiązanie, a więc również montowanie z przodu podnośnika widłowego.

Hydraulika zewnętrzna
Wszystkie porównywane ciągniki wyposażono standardowo w 4 wyjścia hydrauliki, w opcji dostępne jest 6 wyjść (Golden), 6, 8 lub 10 (Rex), 6 (New Holland). Wydajność pompy hydraulicznej wynosi standardowo 35 l/min — Golden (w opcji 45 l/min), 54 l/min — Rex, 49,2 l/min — New Holland (w opcji 66,2 l/min).

Układ kierowniczy
U wszystkich porównywanych ciągników jest hydrostatyczny. Budowa przedniego mostu, wąska rama silnika i mała średnica kół przednich zapewniają dobry skręt kół, dzięki czemu promień zawracania wynosi 3,1 metra u Goldena, a 3 metry u Reksa. Nowatorskie rozwiązanie przedniej osi ("SuperSteer") w ciągniku New Holland umożliwia wychylanie całej osi o 11°. Maszyna ta zachowuje dużą zwrotność nawet przy znacznym rozstawie osi — promień zawracania wynosi 3,0 m. Tradycyjna budowa przedniej osi w Landini i Same zapewniają dostateczny prześwit tak potrzebny w sadzie, na przykład przy rozdrabnianiu gałęzi.

Komfort pracy
Wszystkie opisywane ciągniki mają komfortowe kabiny: bardzo dobrze wyciszone (poziom głośności 78 dBa), ogrzewane, z podwójną filtracją powietrza (filtr węglowy i papierowy). Hermetyczna budowa kabin zapewnia możliwość wytworzenia wewnątrz nich nadciśnienia, dzięki czemu szkodliwe substancje nie dostają się do środka. W wyposażeniu dodatkowym można zamówić klimatyzację. Bardzo wygodnym urządzeniem w ciągnikach Rex i New Holland jest elektroniczny wyświetlacz obrotów silnika, prędkości WOM-u i prędkości ciągnika (w Goldenie dostępny jest w opcji wraz z elektronicznym sterowaniem silnika). Urządzenie takie ułatwia agregowanie ciągnika z opryskiwaczem wyposażonym w komputer. Elektroniczne sterowanie silnikiem dostępne w opcji dla Same Goldena jest bardzo wygodne podczas prac, przy których konieczne jest zachowanie jednakowej prędkości bez względu na stan obciążenia silnika (np. opryskiwanie).