• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 04/1999

INTERNATIONALE GRÜNE WOCHE

Kolejny już raz w dniach 22-31 stycznia zorganizowano w stolicy Niemiec Międzynarodowy Zielony Tydzień. Grüne Woche to jedna z najważniejszych w Europie wystaw poświęconych gospodarce żywnościowej, leśnictwu, rolnictwu i ogrodnictwu. Wieloletnie tradycje i ranga targów (pierwsza edycja miała miejsce w 1926 roku) przyciągają corocznie do Berlina wystawców z całego świata. W tym roku reprezentowali oni 57 krajów.
Ogromna powierzchnia i pół miliona zwiedzających
Uczestniczących w targach po raz pierwszy uderza przede wszystkim ich ogrom i tłumy zwiedzających (około 0,5 mln osób), praktycznie uniemożliwiające poruszanie się pomiędzy stoiskami. Wystawa zorganizowana jest w formie narodowo-regionalnych ekspozycji i prezentacji producentów artykułów spożywczych z całego świata. Specyfiką Zielonego Tygodnia jest to, że wystawcom proponuje się wykorzystanie targów jako rynku testującego wyroby przed wprowadzeniem ich do sprzedaży. Żadna inna impreza nie daje zwiedzającym tak doskonałej możliwości bezpośredniego obejrzenia, dotknięcia, skosztowania i zakupu produktów żywnościowych. W ramach prezentacji rolnictwa, gospodarki leśnej i ogrodnictwa zorganizowano wielkopowierzchniowe ekspozycje specjalne, prezentujące między innymi nowe technologie i nowoczesne metody uprawy roślin. Podkreślić jednak trzeba, że te działy wystawy mają wybitnie pokazowo-edukacyjny charakter i mogą być interesujące dla laików, ale ogrodnikom-producentom trudno tam znaleźć coś, co mogą wykorzystać w praktyce.

Ukryta reklama
Wielka Hala Kwiatowa przyciąga najwięcej zwiedzających. Nie promuje się tutaj konkretnych gatunków roślin lub producentów, ale świadomie kreuje mody i wpływa na upodobania klientów. W tym roku, centralnie umieszczony basen z zanurzonymi kompozycjami z tulipanów, narcyzów i hiacyntów otaczały miniogrody z zielonymi trawnikami, rozwijającymi się drzewami, krzewami i wiosennymi kwiatami. Specjaliści od reklamy wiedzą, że taka dekoracja na pewno wpłynie na zwiększone zainteresowanie wiosenną aranżacją krajobrazu w kolejnym sezonie. Drugim trendem byty tak zwane ogrody rustykalne, utrzymane w typie ''dopieszczonych'' działek warzywno-owocowo-kwiatowych, kojarzących się z wiejską atmosferą. Przy tej okazji reklamowano również agroturystykę.

Bio-Markt
Wciąż nie maleje zainteresowanie ekologiczną żywnością, której poświęcono cały dział targów - Bio-Markt. Stoiska, wśród których niestety zabrakło polskich, oferowały wiele produktów spożywczych (od warzyw i owoców po alkohole) w ''zdrowszej'' (a z reguły i droższej) wersji. Co ciekawe, podczas zorganizowanej w Berlinie konferencji prasowej polskiego ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej - Jacka Janiszewskiego - zachodnich dziennikarzy interesowały możliwości rozwoju produkcji ''zdrowej'' żywności, w tym ''ekologicznych'' warzyw i owoców w Polsce. Jesteśmy bowiem postrzegani jako kraj o małym zanieczyszczeniu gleby i powietrza. Na przeszkodzie stoi brak odpowiednich przepisów ustawodawczych regulujących wymagania stawiane produktom ekologicznym. Nieliczni polscy eksporterzy takich towarów dla zdobycia certyfikatu potwierdzającego, że proces produkcyjny odpowiada zachodnim normom, muszą sprowadzać na własny koszt ekspertów z kraju importera.

Polska ekspozycja
Polscy wystawcy brali udział w ''Międzynarodowym Zielonym Tygodniu'' w latach 1986-87 i, nieprzerwanie, od roku 1989. Dopiero w tym roku nasze stoisko nabrało jednak szczególnego charakteru, gdyż po raz pierwszy była to ekspozycja narodowa, zorganizowana pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Na powierzchni 300 m2 zaprezentowało się 12 polskich firm z branży rolno-spożywczej (wybranych spośród laureatów krajowych konkursów). Trudno odmówić naszej ekspozycji atrakcyjności wystroju i powodzenia wśród zwiedzających (fot. 1), dla których przygotowano liczne foldery i materiały reklamujące Polskę i polskie produkty spożywcze (fot. 2). Zabrakło chyba jednak odrobiny spontaniczności i bezpośredniości, którymi skutecznie kusili klientów Holendrzy, Francuzi czy Amerykanie.





FOT. 2. POLSKIE PRODUKTY PROMOWANE PRZEZ ATRAKCYJNE MATERIAŁY REKLAMOWE